Köpvillkor
Frakt från 29:- fraktfritt över 499:-

Köpvillkor

Allmänt

Rekogruppen Sverige AB (Rekoshoppen) ingår endast avtal med myndig (18 år) person. Avtal ingås när du väljer att genomföra ett köp i kassan.

Rekoshoppen skickar en orderbekräftelse till av dig uppgiven e-post adress i direkt anslutning till att du lagt din beställning.

Alla priser på webbplatsen är inklusive moms. 

Alla försök till bedrägerier polisanmäls. Rekoshoppen förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.

 

Betalningssätt

Du kan betala med Klarna Checkout för privatkunder. Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort.

Läs gärna Klarnas fullständiga villkor avseende Klarna checkout

Om du inte vill betala med Klarna Checkout kan du välja att betala via förskott till oss. Fyll i uppgifterna under fliken Betalas i vår butik / Förskottsbetalning och genomför din order, så skickar vi en faktura till dig som du kan betala via bankgiro eller swish. Vi sänder din order senast första vardagen efter att vi mottagit betalningen. Om ingen förskottsbetalning inkommer annulleras ordern fem arbetsdagar efter orderdatum.

Om du kommer till vår butik på M2-center i Jönköping (för att handla direkt i butiken eller för att hämta redan beställda varor) kan du betala med Visa, Visa Electron, Mastercard, Maestro, Vpay, Diners Club, Discover, Swish och med kontanter. 


Leveranser

Leveranstid

Vi sänder normalt alla ordrar som inkommer före kl 13 samma dag (vardagar). Du får en leveransbekräftelse via e-post i samband med att din order skickas.


Leveranssätt

Tillgängliga fraktsätt genereras utifrån det postnummer du anger i kassan på rekoshoppen.se. Vi erbjuder följande leveranssätt:

  • DHL Service Point, kostnad 29 kr, fraktfritt på ordrar med varuvärde över 499 kr. Leverans sker till valfritt DHL-ombud
  • DHL Företagspaket, Gäller enbart företagsadresser, levereras till angiven företagsadress. Observera att mottagaren måste vara på plats vardagar kl 8-17, kostnad 79 kr
  • DHL Hemleverans, levereras till angiven adress. Leveransen föregås av sms-avisering med val av leveranstid, dock endast dagtid. Kostnad 129 kr, om varuvärdet överstiger 499 kr blir fraktkostnaden 99 kr.
  • PostNord Varubrev, levereras till din brevlåda om möjligt (brevbäraren avgör detta), annars till ombud. Kostnad 29 kr, fraktfritt på ordrar över 499 kr.
  • BudBee Box, leverans till valfri Budbee Box. Kostnad 29 kr, fraktfritt på ordrar med varuvärde över 499 kr.
  • BudBee Hemleverans, leverans till angiven adress vardagskvällar mellan kl 17-22. Kostnad 29 kr, om varuvärdet överstiger 499 kr blir ordern fraktfri.
  • Avhämtning i vår butik på M2-center, Jönköping


Rekogruppen Sverige AB (Rekoshoppen) förbehåller sig rätten att ändra fraktsätt efter att orderbekräftelse sänts ut till kund. Detta görs endast i undantagsfall och i syfte att minimera kostnader och miljöpåverkan samt för att följa reglemente hos fraktbolagen avseende pakets storlek och vikt. Vi ändrar aldrig fraktsätt om man valt hemleverans eller DHL Företagspaket.


Mer information om de olika fraktsätten

DHL Service Point
Om din beställning levereras via DHL-ombud kan du hämta ut den på valfritt DHL-ombud. Om du vill välja ett speciellt DHL-ombud väljer du det i kassan på vår webshop. Du klickar i fraktsättet "Valfritt DHL-ombud" och skriver sedan postnumret i rutan "sök önskat DHL-ombud på postnr". Därefter klickar du på sök och väljer DHL-ombudet i rullisten.

Du får en SMS-avisering med information när du kan hämta din leverans.

Observera att det inte finns någon garanti för att ordrar lämnas till önskat ombud. Om det tex är fullt hos aktuellt ombud har DHL rätt att lämna paketet till annat ombud. Avgift för ej uthämtat paket tillkommer.

 

DHL Företagspaket

Ditt paket levereras vardagar kl 8-17 till angiven företagsadress. OBS! Ingen avisering sker så man måste vara på plats ovanstående tider för att kunna ta emot paketet. Detta fraktsätt är endast för företag EJ till privatpersoner. Vid misslyckad leverans pga att mottagaren ej varit på plats, debiteras en avgift.

 

DHL Hemleverans
Ditt paket levereras vardagar kl 8-17 till angiven adress. Innan leverans får du ett sms med möjlighet att välja önskad leveransdag. Du måste vara på plats och ta emot paketet. Chauffören sms’ar också ca 30 minuter innan leverans sker. Observera att detta leveranssätt oftast tar en dag längre än tex DHL Service Point. Vid misslyckad leverans pga att mottagaren ej varit på plats, debiteras en avgift.

 

PostNord Varubrev
Om din beställning väger mindre än 1 kg och är max 34x24x7 cm kan vi skicka den med PostNord Varubrev. Då levereras ditt varubrev i din brevlåda om det får plats (brevbäraren avgör). Annars anländer försändelsen till ditt närmsta PostNord-ombud. I det sistnämnda fallet får du en SMS-avi med information om när du kan hämta din leverans. Avgift för ej uthämtat paket tillkommer.

 

Budbee Box
Fossilfri leverans inom 24 timmar till vald Budbee Box. Du får en sms-avisering när paketet finns att hämta. Paketet ligger sju dagar i boxen. Avgift för ej uthämtat paket tillkommer.

 

Budbee Hemleverans
Ditt paket levereras vardagar kl kl 17-22 till angiven adress. Innan leverans får du ett sms med länk till information om leveranstid. I appen kan du välja att paketet får lämnas utanför dörren. Om du väljer detta är du själv ansvarig för paketet efter att chauffören lämnat av det . Du har även möjlighet att följa leveransens väg i realtid när det är på väg till dig. Vid misslyckad leverans pga att mottagaren ej varit på plats, debiteras en avgift.

 

Avhämtning
Du kan välja att hämta dina varor själv i vår butik på M2-center i Jönköping (Ryhovsgatan 3-5). Innan du hämtar ut ditt paket i butiken, är det viktigt att du först mottagit ett sms eller mejl som bekräftar att ditt paket finns klart för avhämtning.

Är du osäker över öppettiderna, vill ha vägbeskrivning eller något annat så tveka inte att höra av dig. Alla kontaktuppgifter samt öppettider till butiken hittar du här.

Tänk på att du eller ditt bud skall kunna uppvisa legitimation och ordernummer vid hämtningen om du har betalat ordern via Klarna i samband med beställningen. Om någon annan hämtar ut ditt paket måste personen visa upp din legitimation. Om du vill betala i samband med avhämtning fungerar Swish, Visa, Mastercard och kontanter.

Vill du hämta ditt paket utomhus, ringer du oss på 036-180 100 eller ringer på dörrklockan vid vårt lastintag.

 

Transportansvar

Om varan skadas eller kommer bort under transporten från oss till dig är det vi som är ansvariga. Vid en eventuell retur till oss är det du som kund som är ansvarig för godset.


Transportskador

Om produkten är skadad vid leveranstillfället ska detta anmälas omgående till Rekoshoppens kundservice. För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör behöver vi anmäla transportskadan till denne inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid. Detta gäller såväl synliga som dolda transportskador och det är därför viktigt att du packar upp och kontrollerar att produkten är felfri så snart som möjligt efter mottagandet.

Om skadan är synlig är det enklast om du anmäler detta direkt till ombudet / chauffören vid avhämtning av försändelsen. Tänk på att alltid spara emballaget för att reklamationen ska kunna hanteras korrekt.


Ej utlöst order / misslyckat leveranförsök

Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket / misslyckade leveransförsök (returfrakt, expeditionskostnad etc.). Därför tar vi ut en avgift på 200 kr om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos ombudet i 7-14 dagar innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet/ta emot leveransen och därefter returnera enligt beskrivning nedan. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.


Leveransförsening

Du har rätt att häva ditt köp utan extra kostnad vid eventuell försening mot utlovad leveranstidpunkt. Om vi får kännedom om leveransförseningar av din order kontaktar vi dig omgående via e-post, sms eller telefon.

 

Ångerrätt

Du har full ångerrätt 30 dagar från det att du mottagit varan, förutsatt att du inte använt varan och att den returneras i oskadat skick och i originalförpackning. Ångerrätt / öppet köp gäller dock inte för produkter som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl exempelvis livsmedel, kosmetiska produkter, trosor och kalsonger.  Kostnad för returfrakt vid ångerrätt / öppet köp betalas av dig.

 

Reklamation

Om varan är skadad kan det bero på transportskador eller på att vi av misstag skickat en felaktig vara. Det ska vi såklart rätta till, men för att det ska fungera bra behöver du vara aktiv som kund.

Om du direkt upptäcker att paketet är skadat ska du säga till ombudet/chauffören att de ska göra en notering om detta. Sedan ringer du samma dag till distributören (PostNord 0771-333310 eller DHL 0771-345 345) och anmäler skadan. Distributören reglerar sedan skadan och Rekoshoppen kommer att betala tillbaka pengar eller skicka ny vara.

Om du upptäcker skadan först efter uppackning ska du kontakta oss på Rekoshoppen omgående. Du når oss på order@rekoshoppen.se eller på 036-180100.

Vi vill besiktiga skadan, så ta bilder på varan, emballaget och paketet. BEHÅLL DEN SKADADE VARAN TILLS REKLAMATIONEN ÄR HANTERAD! När du tagit kontakt med oss kommer vi att behandla din reklamation så fort som möjligt. Vi ersätter dig självklart genom att reparera varan, med ny vara eller genom att du får pengarna tillbaka. Detta förutsätter att alla skötselråd följts och att normal aktsamhet iakttagits. Vi betalar fraktkostnaden när det gäller reklamationer.

Normal reklamationsrätt för konsumenter är vanligen tre år. Ett upptäckt fel ska anmälas inom skälig tid, dvs direkt när det upptäcktes eller borde ha upptäckts. Detta anses vara inom två månader från det att upptäckten gjordes. Det är vi som säljare som ska bevisa att felet inte fanns från början under de första sex månaderna efter att köpet gjordes. Om det har gått mer än sex månader sedan köpet gjordes är det du som kund ska kunna bevisa att felet på varan fanns redan från början.

 

Personuppgifter

Rekogruppen Sverige AB, Ryhovsgatan 3-5, 553 03 Jönköping, org nr 559069-0987 är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som inhämtas och behandlas av Rekoshoppen. 

I vår integritetspolicy finns information om hur vi hanterar dina personuppgifter i samband med att du besöker våra webbsidor, registrerar ett konto på rekoshoppen.se, köper våra produkter eller vid andra kontakter med oss. Exempelvis finns där beskrivet att när du genomför ett köp av oss samtycker du till att vi behandlar uppgifter om dig såsom namn, adress, e-postadress, telefonnummer för att vi ska kunna fullgöra vårt åtagande om att leverera produkterna till dig. 

Vi arbetar löpande med integritetsfrågor och därför kan integritetspolicyn bli uppdaterad. Du hittar den senaste versionen av integritetspolicyn på www.rekoshoppen.se 

Rekoshoppen kommer aldrig att sälja dina personuppgifter eller låta en tredje part använda dina personuppgifter i marknadsföringssyfte om du inte själv godkänner detta.

 

Ibland kan det bli fel…

Vi reserverar oss för lagerdifferenser, leveransförseningar och tekniska fel. Vi reserverar oss också för att skrivfel i produkttexter och egenskaper samt fel i bild och prismärkning kan förekomma. Vi kan inte garantera att bilder exakt återger hur varan ser ut och vad den har för egenskaper. Om du vill reklamera en vara för att vi tex har skrivit fel i produkttexten eller har en missvisande bild så går det sjävklart bra.


Force Majeure

Rekoshoppen.se är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, t. ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.


Om Rekogruppen Sverige AB

Organisationsnummer: 559069-0987

Momsregistreringsnummer: SE559069098701

Adress: Ryhovsgatan 3-5, 55303 Jönköping

Telefonnummer: 036-180 100

info@rekoshoppen.se