Returer & Reklamation

30 dagars öppet köp / ångerrätt

Som kund har du 14 dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan. Vi erbjuder dock 30 dagars öppet köp. Ångerrätt / öppet köp gäller dock inte för produkter som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl exempelvis livsmedel, kosmetiska produkter, trosor och kalsonger. Ångerrätten gäller inte heller för specialtillverkade varor (tex mobilskal). 

När det gäller varorna som omfattas av öppet köp / ångerrätt får du öppna förpackningen och titta på varan, men när du returnerar varan ska den vara i oskadad originalförpackning, tex får inte plombering vara bruten på hygienprodukter. Om produkten inte har en särskild förpackning utan levererades lös i ett paket skall samtliga märken, klisterlappar, etiketter etc. sitta kvar på produkten. Produkten skall returneras i helt oförändrat skick och får inte vara använd. Om varan inte är i oförändrat skick kan vi komma att göra ett prisavdrag som motsvarar varans värdeminskning. 

Observera att det räcker att du meddelar oss att du vill utnyttja öppet köp/ ångerrätt inom 30 dagar, du behöver alltså inte ha skickat tillbaka varan inom 30 dagar för att ångerrätten skall vara giltig. Läs om hur du gör en retur  här >>

Observera att ej avhämtad försändelse INTE gäller som retur eller ångrat köp – du måste alltid hämta ut ett beställt paket, därefter går det bra att returnera det.

Du kan ladda ner Konsumentverkets ångerblankett om du klickar här .

Du står för kostnaden för returfrakten vid öppet köp / ångerrätt.

Returpaket som skickas till ombud hämtar vi två gånger per vecka. 

Vi reserverar oss för ev. skrivfel i produkttexter och egenskaper av produkter. 

Avbeställning 
Du kan avbeställa din order utan kostnad fram tills vi har packat den och skapat frakthandlingar och ev. faktura. Ring vår kundtjänst direkt på 036-180 100 om du vill avbeställa en order. 

Byte
Om du vill byta en produkt gör du en retur till oss på det du inte vill ha och så lägger du en ny order på rekoshoppen.se på det du vill ha istället. Vi betalar tillbaka pengarna för de returnerade produkterna när de kommit åter till oss. Även vid byte av varor är det du som betalar returfrakten.

Reklamation
Om varan är skadad kan det bero på transportskador eller på att vi av misstag skickat en felaktig vara. Det ska vi såklart rätta till, men för att det ska fungera bra behöver du vara aktiv som kund. Kontakta oss alltid innan du gör retur eller själv försöker rätta till problemet (tex försöker laga produkten). 

Om du direkt upptäcker att paketet är skadat ska du säga till ombudet (där du hämtar varan) att de ska göra en notering om detta.  Det är viktigt att det är kunden som anmäler skadan. Distributören reglerar sedan skadan och Rekoshoppen kommer att betala tillbaka pengar eller skicka ny vara.

Om du upptäcker skadan först efter uppackning ska du kontakta oss på Rekoshoppen omgående. Du når oss på order@rekoshoppen.se eller på 036-180100. Anmäl så fort som möjligt till oss. 

Vi vill besiktiga skadan, så ta bilder på varan, emballaget och paketet. BEHÅLL DEN SKADADE VARAN TILLS REKLAMATIONEN ÄR HANTERAD! Försök inte själv laga varan, tvätta varan el dyl utan att ha fått sådana instruktioner från oss. När du tagit kontakt med oss kommer vi att behandla din reklamation så fort som möjligt. Vi ersätter dig självklart genom att reparera varan, med ny vara eller genom att du får pengarna tillbaka. Detta förutsätter att alla skötselråd följts och att normal aktsamhet iakttagits. Vi betalar kostnaden för returfrakt när det gäller reklamationer.


Så här gör du en retur

  1. Har du en obetald faktura för din order är det viktigt att du själv flyttar fram förfallodatum. Det gör du på Mina Sidor på Svea.com eller genom att ringa 08-514 931 13.
  2. Förpacka varan ordentligt, använd den ursprungliga produktförpackningen samt ett skyddande transportemballage, likvärdigt det som varan levererades i till dig.
  3. Skicka med information om ordernummer, orsak till retur samt kontaktuppgifter till dig. Om det gäller en reklamation behöver du även skicka med information om vad som är fel på varan. OBS! Om det gäller en reklamation ska du inte skicka tillbaka den till oss utan att vi först kommit överens om detta, se information ovan. 
  4. Skicka varan till Rekoshoppen, Ryhovsgatan 3-5, 553 03 Jönköping. Vi rekommenderar Postnords tjänst "Skicka Direkt" om du vill ha ett tips på prisvärt fraktsätt. Om du ska ange ett mobilnummer som paketet ska aviseras till ber vi dig ange 0730773503.

Du står för returfrakten. Om det gäller en reklamation som godkänns kommer vi att stå för fraktkostnaden. Återbetalning görs så snart som möjligt och senast inom 14 dagar från det att vi mottagit och registrerat din retur på vårt lager. Har du en obetald faktura för din order är det viktigt att du själv flyttar fram förfallodatum. Det gör du på Mina Sidor på Svea eller genom att ringa 08-514 931 13.

Hoppas att ovanstående har förklarat hur vi hanterar returer och reklamationer. Självklart följer vi Konsumentköplagen som du kan läsa mer om genom att klicka här.