Reklamation & Returer
Leverans innan Jul, order SENAST  18/12 kl 10:00

Returer & Reklamation

30 dagars öppet köp / ångerrätt

Som kund har du 14 dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan. Vi erbjuder dock 30 dagars öppet köp. Ångerrätt / öppet köp gäller dock inte för produkter med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl exempelvis livsmedel, kosmetiska produkter, trosor och kalsonger.  

När det gäller varorna som omfattas av öppet köp / ångerrätt får du öppna förpackningen och titta på varan, men när du returnerar varan ska den vara i oskadad originalförpackning. Om produkten inte har en särskild förpackning utan levererades lös i ett paket skall samtliga märken, klisterlappar, etiketter etc. sitta kvar på produkten. Produkten skall returneras i helt oförändrat skick och får inte vara använd. Om varan inte är i oförändrat skick kan vi komma att göra ett prisavdrag som motsvarar varans värdeminskning. 

Observera att det räcker att du meddelar oss att du vill utnyttja öppet köp/ ångerrätt inom 30 dagar, du behöver alltså inte ha skickat tillbaka varan inom 30 dagar för att ångerrätten skall vara giltig.

Observera att ej avhämtad försändelse INTE gäller som retur eller ångrat köp – du måste alltid hämta ut ett beställt paket, därefter går det bra att returnera det.

Du kan ladda ner Konsumentverkets ångerblankett om du klickar här .

Du står för kostnaden för returfrakten vid öppet köp / ångerrätt.

Avbeställning 
Du kan avbeställa din order utan kostnad fram tills vi har packat den och skapat frakthandlingar och ev. faktura. Kontakta vår kundtjänst direkt om du vill avbeställa en order. Klicka här för att se våra kontaktuppgifter.

Byte
Om du vill byta en produkt kontaktar du först oss på order@rekoshoppen.se eller på telefon 070-3070839 och meddelar detta. Sedan returnerar du produkten du vill byta, vi betalar tillbaka pengarna till dig och du lägger en ny order.

Reklamation
Om varan är skadad kan det bero på transportskador eller på att vi av misstag skickat en felaktig vara. Det ska vi såklart rätta till, men för att det ska fungera bra behöver du vara aktiv som kund.

Om du direkt upptäcker att paketet är skadat ska du säga till ombudet (där du hämtar varan) att de ska göra en notering om detta. Sedan ringer du samma dag till distributören (PostNord 0771-333310 eller DHL Service Point 0771-345 345) och anmäler skadan. Det är viktigt att det är kunden som anmäler skadan. Distributören reglerar sedan skadan och Rekoshoppen kommer att betala tillbaka pengar eller skicka ny vara.

Om du upptäcker skadan först efter uppackning ska du kontakta oss på Rekoshoppen omgående. Du når oss på order@rekoshoppen.se eller på 070-3070839. Anmäl så fort som möjligt till oss. Om det gått mer än fyra dagar från att du mottagit paketet kan vi inte ta upp diskussionen med fraktbolaget.

Vi vill besiktiga skadan, så ta bilder på varan, emballaget och paketet. BEHÅLL DEN SKADADE VARAN TILLS REKLAMATIONEN ÄR HANTERAD! När du tagit kontakt med oss kommer vi att behandla din reklamation så fort som möjligt. Vi ersätter dig självklart genom att reparera varan, med ny vara eller genom att du får pengarna tillbaka. Detta förutsätter att alla skötselråd följts och att normal aktsamhet iakttagits. Vi betalar fraktkostnaden när det gäller reklamationer.


Så här gör du en retur

1. Kontakta vår kundtjänst via e-post till order@rekoshoppen.se eller på telefon 070-3070839 och meddela vad du vill returnera.

  1. Förpacka varan ordentligt, använd den ursprungliga produktförpackningen samt ett skyddande transportemballage, likvärdigt det som varan levererades i till dig.
  2. Skicka med information om ordernummer, orsak till retur samt kontaktuppgifter till dig. Om det gäller en reklamation behöver du även skicka med information om vad som är fel på varan.
  3. Skicka varan till Rekoshoppen, Ryhovsgatan 3-5, 553 03 Jönköping

Du står för returfrakten. Om det gäller en reklamation som godkänns kommer vi att betala tillbaka fraktkostnaden till dig. Återbetalning görs så snart som möjligt och senast inom 14 dagar från det att vi mottagit och registrerat din retur på vårt lager. Har du en obetald faktura för din order är det viktigt att du själv flyttar fram förfallodatum. Det gör du på Klarna.se eller genom att ringa 08-120 120 10.

Vi rekommenderar er att alltid kontakta oss innan varan sänds i retur, oavsett anledning för returen.

Hoppas att ovanstående har förklarat hur vi hanterar returer och reklamationer. Självklart följer vi Konsumentköplagen som du kan läsa mer om genom att klicka här.